معنی کلمه سورپرایز چیست؟

23 مهر 1403

سورپرایز

سورپرایز، یکی از پرکاربر ترین کلمات در زبان های مختلف جهان است. واژه سورپرایز به معنی غافلگیری و شگفت‌زدگی است که در زندگی روزمره ما نقش مهمی را ایفا می‌کند. سورپرایز می‌تواند زمینه ساز یک لحظه شادی و تغییر دهنده ناگهانی وضعیت یک شخص باشد. سورپرایز به طور مسیقیم و غیر مستقیم می‌تواند موثر بر اوضاع عاطفی و اجتماعی افراد داشته باشد.

هدف ما در این مقاله این است که معنی کلمه سورپرایز را از زوایای مختلف تحلیل و بررسی کنیم. همچنین راجب به، تاثیرات مثبت و منفی و دیدگاه روانشناسی که سورپرایز بر روی افراد می‌گذارد را توضیح دهیم. با ما همراه باشید تا راجب به این موضوع جذاب به درک عمیق‌تری برسیم.

معنی کلمه سورپرایز

کلمه “سورپرایز” (Surprise) از زبان فرانسوی به دیگر زبان های جهان وارد شده است. در زبان فارسی کلمه سورپرایز به معنی غافلگیری یا شگفت زده کردن می‌باشد. به طور کلی معنا و مفهوم این کلمه به موقعیتی اشاره دارد که یک شخص با روبه رو شدن با یک خبر یا اتفاق غیر قابل پیش بینی که تصوری از آن نداشته قرار می‌گیرد که آن لحظه فرد به طرز شگفت انگیزی غافلگیر یا همان سورپرایز می‌شود.

سورپرایز هم می‌تواند مثبت باشد هم منفی، سورپرایز مثبت می‌تواند همراه با یک هدیه کوچک یا یک خبر خوب باشد و سورپرایز منفی می‌تواند حاملِ یک خبر بد و سوگوارانه برای یک شخص باشد. بنابراین (سورپرایز) به معنای تغییر ناگهانی وضعیت روحی یک شخص است.

معنی کلمه سورپرایز

مفهوم سورپرایز در فرهنگ‌های مختلف

معنی و مفهوم (سورپرایز) در هر فرهنگ و کشور دارای شکل ها و تفسیر های متفاوتی است. به این دلیل که هر فرهنگ دیدگاه متفاوتی و خاصی نسبت به مفهوم سورپرایز دارد. برای مثال سورپرایز در فرهنگ غرب به شکل جشن های تولد، هدیه های غافلگیرانه، خبر رسیدن به یک دست‌آورد دیده می‌شود.

اما سورپرایز در فرهنگ شرقی به شکلی دیگر است، فرا رسیدن مناسبت های مختلف مثل عروسی، جشن تولد یکی از افراد خانواده، خبر قبولی در مقاطع تحصیلی، خبر به دنیا آمدن فرزند و… اما در کل سورپرایز یا غافلگیری در هر فرهنک و مذهبی خوشایند هست و تنها فرقی که با یکدیگر دارند نوع دیدگاه هر فرهنگ نسبت به این موضوع می‌باشد.

انواع سورپرایز

سورپرایز دو نوع اصلی  یعنی سورپرایز مثبت و سورپرایز منفی دارد.

  • سورپرایز مثبت: سورپرایز مثبت به طور کلی همراه با اتفاقات احساسی خوشایند و خوشحال کننده همراه است. این نوع سورپرایز همراه با جشن ها و هدیه های غافلگیر کننده برای شخص می‌باشد. سورپرایز مثبت می‌تواند تاثیر بسیار موثری بر روابط بین افراد داشته باشد و همچنین سازنده خاطرات به یادماندنی در ذهن دوستان و آشنایان باشد. در کل سورپرایز مثبت بسیار بر روی روحیه و حال خوب شما تاثیر گذار است و می‌تواند تا هفته ها انرژی شما را در بهترین حالت ممکن نگه دارد.
  • سورپرایز منفی: سورپرایز منفی، همانطور که از اسمش مشخص هست بر خلاف سورپرایز مثبت، همراه با احساس ترس و نگرانی و احوالات ناخوشایند است. این نوع سورپرایز، مثل: رسیدن خبر ناگهانی و بد از طرف افراد می‌تواند باشد می‌تواند دیدن یک صحنه خشن و دلخراش مثل تصادف باشد و… بنابراین سورپرایز منفی همراه با غم و اندوه و ناراحتی به سراغ شما می‌آید. و تاثیرات بشدت مخرب و منفی برای روحیات افرادی که با این نوع سورپرایز مواجه شدن دارد.
انواع سورپرایز

کاربردهای سورپرایز در زندگی روزمره

سورپرایز در زندگی روزمره می‌تواند کاربرد های بسیار زیادی به همراه داشت باشد. سورپرایز در زندگی روزمره می‌تواند به شکل های مختلفی بوجود بیاییند.

به طور مثال:

  • سورپرایز برای مناسبت های مختلف: سورپرایز برای مناسبت های خاص مثل جشن تولد، سالگرد ازدواج، می‌تواند همراه با یک هدیه ساده و کوچک همراه باشد. و یا یک جشن بزرگ و غافلگیرانه که هر کدام از آنها می‌تواند یک خاطره خوب و به یادماندنی برای افراد بسازد و همچنین باعث ساخت یک روز خوب و پر انرژی برای همه باشد.
  • سورپرایز در خانواده و دوستان نزدیک: با سورپرایز کردن افراد خانواده و دوستان نزدیک، شما می‌توانید روابط صمیمانه بیشتری را بوجود بیاورید. غافلگیری ناگهانی می‌تواند معرفت و محبت شما را به دوستان و خانواده را نشان دهد و پایداری روابط دوستانه را محکم‌تر کند.
  • سورپرایز در محل کار: یکی از بهترین روش های افزایش انگیزه و روحیه، سورپرایز های یهویی و غافلگیرانه است. با یک جشن ساده و مختصر می‌توانید روز و هفته خوبی را برای خود و همکارانتان بسازید. سورپرایز در محل کار بسیار کاربردی و تاثیرگذار است.

روانشناسی سورپرایز

سوپرایز در علم روانشناسی، به عنوان یک اتفاق پیش بینی نشده که به شکل ناگهانی توجه و تمرکز فرد را از یک حالت معمولی به شکلی دیگر تغییر دهد شناخته می‌شود. سورپرایز می‌تواند ارتباط مستقیمی بر احساسات داشته باشد همانطور که پیش‌تر گفته شد سورپرایز به دو نوع مثبت و منفی دسته بندی می‌شوند ب همین خاطر یک سورپرایز مثبت می‌تواند تا سال ها بر احساسات ما تثیر مثبت بگذارد و همچنین برعکس.

غافلگیری ناگهانی چه مثبت چه منفی، باعث تحریک سیستم عصبی مغز می‌شود و در همین حین هورمون آدرنالین در بدن شروع به ترشح می‌کند که در پی آن ضربان قلب بالا می‌رود. اتفاقات غافلگیر کننده می‌تواند به خوبی در حافظه ما هک شود که این موضوع به تاثیر گذاری سورپرایز بر حافظه اشاره دارد.

روانشناسی سورپرایز

نکات مهم برای سورپرایز کردن دیگران

سورپرایز کردن دیگران نیاز به رعایت کردن نکات مهم و برنامه ریزی درست و دقیق دارد. برای خلق یک خاطره خوب و به یادماندنی باید نکاتی را مد نظر گرفت که عبارت‌اند از:

  • شناخت دقیق شخص سورپرایز شونده: قبل از هر برنامه ریزی باید شخص مورد نظرتان را به خوبی بشناسید. شناخت دقیق فرد مورد نظر به شما این کمک را می‌کند که به راحتی بتوانید آن چیزی که او را شگفت زده می‌کند را پدید آورید.
  • تعیین زمان مناسب برای سورپرایز: یکی از عوامل مهم و حائز اهمیت برای سورپرایز کردن انتخاب زمان درست و مناسب برای سورپرایز کردن می‌باشد. دلیل اهمیت زمان برای سورپرایز کردن این است که ممکن است شما بسیار برای یک سورپرایز تدارک دیده باشید اما به دلیل رعایت نکردن وقت مناسب، بازخورد خوبی از این اتفاق دریافت نکنید.
  • انتخاب مکان مناسب برای سورپرایز: برای تجربه بهتر انتقال حس خوب به شخص سورپرایز شوند، انتخاب مکان مناسب می‌توند بسیار تاثیر گذار باشد. انتخاب یک موقعیت مکانی خوب برای شخص مورد نظرتان می‌تواند خاطرات خوبی را در ذهن او هک کند.
  • ایده و خلاقیت برای سورپرایز: داشتن ایده به همراه خلاقیت، می‌تواند زمینه سازه یک سورپرایز غافلگیر کننده و هیجان انگیز باشد. برای جذابیت هر چه بیشتر سورپرایز می‌توانید ایده‌ای را به کار بگیرید که آن شخص انتظارش را ندارد.

شما با رعایت کردن مواردی که در بالا ذکر شد می‌توانید سازنده یک سورپرایز خاص و شگفت انگیز برای عزیزانتان باشید.

نکات مهم برای سورپرایز کردن دیگران

سخن پایانی

سورپرایز، یکی از عوامل مهمی بشمار می‌رود که می‌تواند در روابط بین انسان ها و ایجاد احساس خوب و ایجاد انرژی مثبت نقش بسزایی را ایفا کند. سورپرایز، چه کوچک چه بزرگ می‌تواند یک لحظه به یاد ماندنی و خاص را برای افراد بسازد که همین امر باعث تقویت صمیمیت بین افراد شود.

ما در این مقاله سعی کردیم که سورپرایز را به طور کامل و جامع توضیح دهیم و این موضوع را از چندین جهت به شما عزیزان معرفی کنیم. امیدواریم که این مقاله مورد پسند شما عزیزان قرار گرفته باشد. شما می‌توانید برای برگزاری برنامه های سورپرایزتان با مشاورین ما در ارتباط باشید.

شما می‌توانید جهت دریافت مشاوره رایگان برای برنامه‌ریزی و اجرای سورپرایزهای خاص از مشاورین ما کمک بگیرید. در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، و همچنین در یوتیوب همراه ما باشید. همچنین برای مطالعه مقالات مرتبط و ایده‌های بیشتر می‌توانید به صفحه مقالات سورپرایزشو مراجعه کنید.

درخواست مشاوره

نام شما
شماره همراه
با حروف انگلیسی
زمان مناسب تماس
بازه زمانی که امکان صحبت با مشاورین رو دارید.

درخواست مشاوره

نام شما
شماره همراه
با حروف انگلیسی
زمان مناسب تماس
بازه زمانی که امکان صحبت با مشاورین رو دارید.

قوانین و مقررات سورپرایزشو

هرگونه تغییر احتمالی مکان اجرا و یا تاریخ اجرا یک بار با توافق طرفین، با اعلام از یک هفته قبل بلامانع می باشد؛ در صورت جابجایی هزینه ۲۰ درصد از مبلغ کل پکیج ، به مبلغ کل پرداختی اضافه می گردد.
تبصره ۱: تاخیر در شروع اجرای مراسم نهایتا تا نیم ساعت مجاز بوده، و بیشتر از آن، طرف دوم موظف به پرداخت ۵۰۰ هزار تومان بابت هر نیم ساعت دیرکرد میباشد.
تبصره ۲: در صورت تاخیر طرف اول ، تیم سورپرایزشو وابسته به شرایط و تراکم برنامه ها اگر بتواند در لوکیشن منتظر میماند و طرف اول موظف به پرداخت جریمه دیرکرد می باشد؛ در صورت عدم امکان انتظار به علت تراکم اجراهای بعدی ، تیم سورپرایزشو نهایتا پس از نیم ساعت انتظار لوکیشن را ترک خواهد کرد و مسئولیت تمامِ کنسلی برنامه و سوخت هزینه بر عهده طرف دوم خواهد بود.
شرایط فسخ قرارداد :
در صورت کنسل شدن این قرارداد از سوی طرف اول به هر علتی، وجه پرداختی به صورت کامل عودت داده می شود و درصورت کنسلی از سوی طرف دوم استرداد وجه با شرایط زیر امکان پذیر است .
الف. پس از ثبت سفارش و واریزی وجه اولیه ، در صورت درخواست کنسلی برنامه از جانب طرف دوم *به هر دلیلی* ۲۰ درصد از مبلغ کل پکیج درخواستی طرف دوم ، کسر و مابقی هزینه طی ۷۲ ساعت عودت داده می شود.
ب. در صورتی که کنسلی از جانب طرف دوم تا دو روز قبل از تاریخ اجرای برنامه صورت گیرد، *هیچ* هزینه ای عودت داده نخواهد شد.
ج.در صورتی که رزروی در دو یا کم تر از دو روز قبل از تاریخ اجرای برنامه ثبت شود، در صورت کنسلی هزینه ای به طرف دوم عودت داده نمی شود.

قوانین اجرایی :
طرف دوم و تمامی همراهانشان موظف به رعایت قوانین و شئونات اسلامی (از جمله رعایت حجاب و عدم حرکات موزون) می باشند؛ درصورت عدم رعایت و همکاری اجرا متوقف خواهد شد.
تبصره ۱:درصورتی که سورپرایزشونده با تیم سورپرایزشو آشنایی دارد حتما از قبل اطلاع داده شود.
تبصره۲ :درصورت حضور میهمان تمامی میهمانان موظف به همکاری با تیم سورپرایزشو خواهند بود.
تبصره۳ :تیم سورپرایزشو با فیلم بردارهای خارج از تیم خود، به هیچ عنوان همکاری نمیکند؛ استفاده از گوشی برای فیلم برداری بلامانع است.

درخواست شما با موفقیت ثبت شد.

ممنون که سورپرایزشو رو انتخاب کردید.

در صورت قطعی بودن برنامه شما و تکمیل کردن رزروتون درصورتی که نیاز به مشاوره بیشتر داشته باشید حتما شماره مشاور در اختیار شما‌ قرار می گیرد. 💜

تایم رزرو:

🟣پیشنهاد ما به شما دوستان این هستش که با توجه به حجم زیاد درخواست ها از یک ماه قبل رزرو خودتون رو نهایی کنید.

🟣اگر حتی کمتر از یک هفته به برنامه شما باقی مونده باشه ما تلاش میکنیم که بتونیم درخدمتتون باشیم (اگر حجم برنامه ها درتاریخ انتخابی شما زیاد باشد پیشنهاد لوکیشن و تایم ترجیحا از سمت ما خواهد بود) 💜

🟣تیم سورپرایزشو پس از بررسی در خواست شما فورا برای برنامه ریزی و اجرای سورپرایز با شما تماس خواهد گرفت.

🟣از تکمیل دوباره فرم خوداری کنید.

🟣دریافت هزینه پکیج پس از تایید سفارش و درخواست شما می باشد.